Pajamäen valitseminen retkikohteeksi oli luontevaa, sillä tunnen sen hyvin. Lisäksi se on nyt erityisen ajankohtainen Raide-Jokerin ja liito-oravien vuoksi. Pajamäessä on nähtävää; luontoa, sotahistoriaa ja erikoinen kulttuurikohde, eli Aurinkokunnan pienoismalli, ja kaikki varsin pienellä alueella. Lisäksi Pajamäki on opettavainen tapaus juuri Raide-Jokerin ansiosta siitä, miten luonto ja kaavoitus liittyvät toisiinsa, ja miten kaavoitukseen voi vaikuttaa. Mitä prosesseja kaupunkisuunnittelussa on, miten kaavavalitus etenee, millaisia luonnonarvoja alueella on, kuka ne määrittää sekä millaisia luontoargumentteja kaavoituksessa voidaan huomioida.
Opiskelijoiden sitoutuminen retkeen oli kiitettävää, sillä retkelle osallistui 10 henkeä. Alla muistiinpanoni, johon retkiohjaukseni perustui. Luonnonsuojelu- ja kulttuurikohteisiin tutustumisen lomassa keitin kahvia trangialla Patterinmäellä.
Esimerkiksi liito-oravista kiinnostuneet, kaupunginosayhdistykset ja muuten lähiluonnosta kiinnostuneet voivat käyttää tätä materiaalia vapaasti.
Auringonkunnan pienoismalli: Mars, Maa, Venus, Merkurius
ja Aurinko
1992 toteutettiin
läntiseen Helsinkiin Aurinkokunnan pienoismalli mittakaavassa 1/1000 000 000. Uranus
ja Neptunus ovat Espoon puolella Laajalahdessa. Nyt tällä retkellä näemme
Auringon lisäksi Merkuriuksen, Venuksen, Maan ja Marsin. Jupiter on lounaassa, Talinhuippua
kiertävän ulkoilureitin varrella, Saturnus on Pitäjänmäentien varrella ja
planeettastatuksensa menettänyt Pluto on Espoon Keilaniemessä.
Mallin yksi millimetri
vastaa tuhatta kilometriä. Mittakaavasta saa myös käsityksen, kun tarkastellaan
valon nopeutta. Lähin tähti olisi mallin mittakaavassa 40 000 kilometrin
päässä, joka vastaa maapallon ympärysmittaa.
Mallin on suunnitellut Leo
Sulamaa, ja tähtitieteellinen yhdistys Ursa teki aloitteen siitä Helsingin
kaupungille. Helsingin kaupungin rakennusvirasto (joka nykyään tunnetaan
nimellä ”Stara”) on toteuttanut sen.
I maailmansodan linnoituslaitteet
Helsingin ympärille
rakennettiin 1914-18 Pietaria suojaava linnoitusketju, joka seurailee melko
lähellä nykyistä Kehä ykköstä. Pajamäessä on säästynyt yksi näyttävimmistä
kokonaisuuksista näitä linnoituksia; muita on esimerkiksi Leppävaarassa ja
Mäkkylässä Espoon puolella, Kannelmäessä, Maununnevalla, Malmin Ormusmäellä ja
Vuosaaren Mustavuoressa.
Linnoitukset ovat
venäläisten ja siirtotyöläisten (mm. tataarien ja aasialaisten) rakentamia. Kaikkiaan
linnoitustöissä työskenteli noin 100 000 henkeä huoltotehtävissä toimineet
suomalaiset mukaanlukien.
Linnoituksia ei koskaan
ehditty saamaan valmiiksi Suomen keisarilliseen suuriruhtinaskuntaan kuulumisen
aikana. Niissä on käyty vain paikallisia punakaartilaisten ja saksalaisten
välisiä taisteluita sisällissodassa 1918. II maailmansodassa niitä käytettiin
ammussorvaamoina.
Linnoitusketjun
vallihautoja ja bunkkereita haluttiin vielä varsin yleisesti täyttää 80-luvulle
asti, koska niihen pelättiin pesiytyvän irtolaisia, vaikka Museovirasto oli suojellut
ne 1971 (tämä keskustelu aktivoitui uudelleen vielä vuonna 1983, kun
Kannelmäessä 12-vuotias poika puukotti ikätoverinsa bunkkeriin).
Patterinmäellä on I
maailmansodan linnoituslaitteiden lisäksi II maailmansodan ilmatorjuntapatteri.
Kallioketo
Linnustoa
siellä on esimerkiksi kultarinta, mustapääkerttu, pensaskerttu, sirittäjä, käpytikka
ja mahdollisesti pikkukäpylintu. Lisäksi Patterinmäen kukkulan kallioketo on
noin 5 hehtaarin laajuinen luonnonsuojelualue, arvoluokan I kasvillisuuskohde. Sen
syntyyn on vaikuttanut linnoituksen rakentamisvaiheessa kalkkipitoinen laasti
ja vierastyöläisten mukanaan tuomat vieraslajien siemenet.
Tehtävä
Jakautukaa
2-3 hengen ryhmiin. Etsikää ketonoidanlukko, ahokissankäpälä, ketoneilikka ja kellotalvikki.
Aikaa puoli tuntia. Eniten em. lajeja löytänyt ryhmä voittaa. Tehtävä osoittautui vaikeaksi, sillä mitään ym. lajeista ei löydetty.
Vaahteralehto
Vaahteralehto on
yksi tyyppi jalopuumetsiä, jollaiset ovat luonnonsuojelulaissa määritelty
luontotyyppi. Niitä on Suomessa yhteensä noin 1000 hehtaaria. Lisäksi lehdot on
mainittu Metso- eli metsien monimuotoisuuden arviointiohjelman kriteereissä,
joissa jalopuulehdot mainitaan erikseen. Jalopuumetsän vähimmäiskriteerinä on
vähintään 20 kpl runkopaksuudeltaan (min. 7 cm 130 cm eli rinnankorkeudelta,
tammissa min. 20 cm) olevia jalopuita hehtaarilla.
Suomen
Luonnonsuojeluliiton kaavoituslainsäädäntöä tuntevan luonnonsuojeluasiantuntija
Tapani Veistolan mukaan on paineita heikentää niiden asemaa, sillä Etelä-Suomessa
ne eivät nykyisellään ole kovinkaan harvinaisia (ilmastonmuutos!)
Voidakseen tulla
määritellyksi jalopuumetsäksi, metsän on oltava luontaisesti syntynyt. Esimerkiksi
kartanonpuistoon istutettu tammimetsikkö ei kelpaa. Tästä on väännetty myös
Pajamäen vaahteralehdon kanssa. Tosin jos kukaan ei ole varta vasten istuttanut
vaahteroita, mikä muu on kyseessä kuin luontaisesti syntynyt vaahterametsä?
Liito-oravat ja Raide-Jokerin tunneli.
Espoon ja Helsingin
välille on tulossa bussilinjaa 550 korvaava pikaraitiotie, joka on saanut
bussilinjan mukaan nimekseen Raide-Jokeri. Linja tulee kulkemaan Patterinmäen
alta, ja Patterinmäen alittava vajaa 400 metrin pituinen tunneli perusteltiin
metsän säästävänä vaihtoehtona. Kuitenkin tunnelin suuaukkojen ja huoltoteiden
tieltä 450 puuta on merkattu kaadettaviksi. Vaihtoehtoisina reitteinä on
mainittu raitiotien vetäminen asuinalueen eteläpuolelta – jolloin se pirstoisi
asuinalueen ja golfkentän välisen metsäkaistaleen, Pajamäen asuinalueen läpi –
kadut ovat kapeita – tai sitten pohjoispuolelta Takkatien myötäisesti. Tällöin
joitakin teollisuuskiinteistöjä pitäisi pakkolunastaa, koska niitä
jouduttaisiin purkamaan; Takkatien leveys ei nykyisellään kaikin kohdin ole
riittävä kaksisuuntaiselle pikaraitiotielle ja kevyen liikenteen väylälle.
Pajamäessä merkattiin
ensin toukokuussa sinivärillä kaadettavia puita. Kesäkuussa varustettiin lisää
kaadettavia puita punaisella. Pelkällä sinisellä merkityt puut on tarkoitus
säästää, ja viime keväästä joidenkin puiden kaatostatusta on tarkistettu siten
että varsinkin pelastustien takia kaadettavien puiden määrä on vähentynyt.
Tunnelin läntisen suuaukon
lähettyvillä aitojen sisäpuoliset puut säästetään, itäpuolella aitojen väliset
kaadetaan (siitä rata tulisi kulkemaan).
Liito-oravien reviiri on
laajentunut voimakkaasti alueella viimeisen 2 vuoden aikana. Ylipäätään
liito-orava on Pajamäessä uusi tulokas, joka on levinnyt ilmeisesti Espoon
suunnasta. Pääkaupunkiseudulla liito-orava on läntinen laji, vaikka Euroopan
mittakaavassa se onkin itäinen laji, jonka vahvimmat kannat ovat Venäjällä.
EU:n vahvin kanta on Suomessa, ja Suomella on erityinen suojeluvastuu.
Liito-oravat viihtyvät
vanhoissa metsissä, joissa on etenkin kelottuneita lehtipuita, kuten haapoja,
leppiä ja koivuja, ja talvisin ne ruokailevat vanhoissa kuusissa.
Luontokartoittajat Keijo Savola ja Birthe Weijola kävivät kartoittamassa
itäpuolen huhtikuussa ja minä länsipuolen toukokuussa; löytyi useita uusia
liito-oravapuita. Laitoin viestin Pajamäki-seuralla, Helsingin
luonnonsuojeluyhdistyksen puheenjohtaja Mika Välipirtille ja
apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäelle.
Liito-oraville eivät riitä
yksittäiset puut, vaan ne tarvitsevat metsän, jossa on mainittuja kuusia,
arvokkaita lehtipuita, laho- ja kelopuita, ei vain muutamia säästöpuita, ja nyt
esimerkiksi Pitäjänmäentien varrelta tunnelin itäisen suuaukon luota on kokonainen
vanhojen haapojen rivistö tarkoitus kaataa. Pajamäki-seura ja Helsy tekivät
toimenpidekieltohakemuksen heti tuoreiden havaintojen jälkeen toukokuussa
päivää ennen kuin puunkaatojen olisi pitänyt alkaa Uudenmaan ELY-keskukselle,
joka ei kuitenkaan menestynyt, sillä pukki kaalimaan vartijana. Sitten
Pajamäki-seura teki valituksen Helsingin hallinto-oikeuteen, eikä tälläkään
ollut vaikutusta. Kaatojen piti alkaa sitten heinäkuussa. Tämä ei kuitenkaan
sekään onnistunut, sillä nyt on valitus vetämässä Korkeimmassa
hallinto-oikeudessa, ja näiden käsittelyaika on keskimäärin 9 kuukautta. Päätös
lienee odotettavissa kevään korvilla, jolloin taas lintujen pesimäaika on
käsillä, eikä töitä päästäne aloittamaan ennen ensi elokuuta, vaikka KHO
hylkäisikin valituksen. Jos Jokeri-linjan halutaan menevän eteenpäin, nyt
olisikin aika edistää muita reittivaihtoehtoja, joista Takkatien pohjoisella
vaihtoehdolla olisi vähiten luontovaikutuksia.
Jo nyt kuitenkin voi
sanoa, että valituksilla on ollut vaikutusta. Joitakin aiemmin kaadettaviksi
merkattuja puita on nyt osoitettu säästettäviksi, kuten liito-oravien
papanakuusia.